2004-07-28

1-2-3...

...omslag, 1, omslag, 1-2-3, lyft 1, 2 ihop, dra över, 1-2-3, omslag, 1, omslag, 1-2-3, lyft 1, 2 ihop, dra över, 1-2-3...
Nästan så att jag drömde denna ramsa inatt. Gjorde färdigt spetskanten till den estniska sjalen i Hifa Kamgarn Tynt. Insåg att jag måste prioritera lite projekt nu. Sjalen är en present till farmor. Fler presenter står på listan och har nu prioriterat om lite samt lagt en del projekt på kylning...

Ja, och när jag ändå var igång, sydde jag ihop min Shapely tank top. Ok, säkert shapely men jag är inte direkt shapely just nu...så den hamnar nog långt bak i garderoben. Men först måste den tvättas, den dammar värre än en öken. Här är den iallafall:


Här är också bilden på tröjan jag gjorde på semestern i Yabba (Hjertegarn):

Det är egen design. Ärmarna är med flit väldigt långa för min snart 3-åring. Så kan han ha den länge (långa muddar också). Testade en sak som jag tyckte funkade bra: korta varv vid halsringningen! (alltid något positivt med shapely...) När jag kommit så långt jag ville på framstycket för att göra halsringning där stickade jag var sida för sig och på varje varv som slutade mot själva ringningen gjorde jag varvet 1 maska kortare för varje gång. Pris till den som förstod det utlovas! I vilket fall gjorde det att jag, när jag maskat av för axlarna, kunde sticka en rullkant rakt över de maskor som fanns kvar på stickan och få en snygg rundning utan alla de knöligheter som blir när man annars maskar av för halsen i ett så tjockt garn.

Var häromdagen in på Yll & Tyll här i Uppsala. Skulle bara köpa en sticka... Såg att de hade börjat med just Yabba, men till ett ganska mycket högre pris. Nu minns jag inte exakt vad jag gav i Danmark, men det var betydligt mindre. Köpte sticka gjorde jag, och ett antal nystan Debbie Bliss dk cotton till rejält extrapris. 3 nystan lila och 13 nystan vitt. Hoppas att Moa någon gång vill ha en snygg tröja i det vita. Det lila blir troligen till mössor och sånt...

Sen har jag ju fått kärt bekymmer att fundera på! Undrar vad min hemliga vän vill ha av mig??!

3 Comments:

Blogger Liisa said...

Tack!
Och tack för tipset. Problemet är att jag och synålen inte är bästa vänner... Har försökt mig på osynlig söm men det blir bara sådär. Ibland maskar jag av fram- och bakstyckets maskor samtidigt och stickar ihop dem, det blir också smidigare. Och så slipper jag sy!

29/7/04 10:59  
Blogger Tina said...

Hej!
Tröjan var jättefin! Och fin färg också. älskar blått.....:)

Jag stod läääänge och pillade på debbie bliss cottongarnet när jag var på yll o tyll, men till sist tog jag mig i kragen! Mycket stolt över mig själv (men hade det funnits fler nystan lila än det gjorde hade det nog varit kört...)

29/7/04 11:42  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Kul med en stickblog från Uppsala!

Hälsningar

Anna-Karin/Uppsala

31/7/04 19:49  

Skicka en kommentar

<< Home