2004-08-05

Mera garn, flera projekt...

Turen till Stockholm inbringade dessa gobitar:


Dels lite rester från en kofta min mamma fick att sticka till sig själv i present (Silketweed), dels mer alpacka till barnens kusin som vill ha en till kofta (likadan men större), dels lite mohair/akryl till en sjal och så silkegarn till en tröja till mig. Har ännu inte bestämt vad det ska bli, men det är bara så härligt garn! Allt inköptes på A'faire på Västmannagatan (nära Odenplan) hos den lilla goa tanten i den lilla goa garnaffären som bara är helt proppfull med garn... Ungefär så nära himmelriket som man kan komma... Nysta på Luntmakargatan, som har Hillesvåg och Noro, blandannat, hade enligt uppgift semesterstängt, så de får vänta till en annan gång. Det finns ytterligare en affär på Odenplan som jag inte var in i denna gång. De har garn från Garnstudio och Svarta fåret, om jag minns rätt.

Eftersom jag inte har något att sticka på redan så började jag på Fiona i bomullsgarn:

Den skulle stickas med aviga maskor - inte skönt alls. Så jag vände på steken och stickar runt med räta maskor och flätorna i aviga. Det blir lika bra, mindre att tänka på och det gör inte lika ont i händerna. Väskan ska Moa få, hon har ett antal småsaker att stoppa i den.

Och här är så den mössan jag gjorde i Novita Superwash till en 2-åring.

Färgen är härligt grön, syns inte så bra på fotot. Blir bra till killens bruna ögon... Mönstret är från Debbie Bliss bok "Härliga tröjor för barn". Och på tal om det så ska jag nu ner till Yll o Tyll för att hämta upp ett par nystan till av Debbie Bliss bomullsgarn så att det helt klart räcker till en av tröjorna i den boken till Moa. Om något år kanske hon kan tänka sig att ha något med knappar också...

Sen är jag mäkta imponerad av Strikketantens barntröja i labyrintstickning. Och är sugen på att haka på en Rogue-along... Och så har jag eventuellt hittat på något av det mörkblå ullgarnet jag köpte på Hemslöjden efter en titt i stickböckerna hemma hos mamma... Och så har jag visst redan en hel del på gång...eller? Hur var det nu med de där syltburkarna, skulle man ha fingrarna i flera eller skulle man dra åt locken hårt??

2 Comments:

Blogger Karin MALLE Jegsen Petersen said...

Hej Liisa!

Jeg er nu meget betaget af den fine grønne hue du har strikket der.......den er vældig sød!
Og jeg kan se med alt det garn du viser i det øerste foto, at du har rigeligt at gaa igang med! Keep up the good work!

KH
Malleæ strikke-tanten

6/8/04 01:38  
Blogger Vivian said...

Oj-oj, jeg bliver da helt forpustet af alle dine projekter :-)
Det er en MEGET sød hue, og en rigtig fin farve !

Hilsner fra Vivian

10/8/04 09:48  

Skicka en kommentar

<< Home