2004-08-26

Roguebryderi

Jag har köpt mönster och tänkt börja sticka på Rogue så småningom. Och jag trodde att jag hade valt garn och allt. Men så var jag duktig flicka och gjorde lite provlappar. Mitt röda 2-trådiga ullgarn som är härligt rött, lite flammigt i mörkare och ljusare längre partier ger rätt masktäthet på stickor 4½. Det tycker jag ger lite väl gles stickning. Här en bild:

Det syns inte så bra... Längst ner på lappen har jag använt stickor 4 och det blir snyggare, men helst skulle jag nog använda stickor 3½ till det garnet. Men då blir det väldigt jobbigt att räkna om. Jag måste göra största storleken i Rogue, så jag kan inte bara göra en större storlek.

Kankse kom lösningen av sig själv, då mitt nyinköpta Perugarn ger helt rätt masktäthet:

Det garnet ger en tätare stickning och lite glansig yta. Det kanske gör sig bra till Rogue. Flätorna kommer att synas fint i det garnet. Men å andra sidan hade jag lixom ställt in mig på att göra Rogue i det 2-trådiga garnet... Jag ska klämma lite, och fundera... Och så ska jag anmäla mig till synkronstickningen. Det kan bli kul!

2 Comments:

Blogger Tina said...

Jag tror det gröna peru garnet gör sig jättesnyggt! Som du säger, glansen och färgen gör nog att flätorna syns bra. Det röda var också jättefint, men jag skulle nog ta det gröna. Om inte annat för att jag har läst från andra som har gjort Rouge att den är lite knepig. Att sätta sig och räkna om då känns lite avskräckande (tycker jag....)
Ska iallafall bli jättekul att följa den, det är en av dom snyggaste tröjorna jag har sett på länge!

(och blir den gröna bra, kan du ju alltid göra en till, i det röda garnet....;)

26/8/04 15:24  
Anonymous Anonym said...

Nu har du "lurat" mig mig också!! När jag såg dina maskprov, så gjorde jag slag i saken, och beställde hem mönstret. Har ett garn som är i Aran-Weight som skall användas.Det är körsbärsrött, och kommer att bli fin på dottern, 15år.. Hon undrade nyss när den är klar.
ps/ Finns det någon sida där man kan de den "live"??
MVH/MarianneF

26/8/04 22:33  

Skicka en kommentar

<< Home