2004-08-31

Titta vad jag har det bra!

Igår ringde brevbäraren på för att överlämna ett paket!


Det var 3 (!) nystan strumpgarn i bomull, ull och lite nylon, allt från min hemliga vän Vigdis från Norge som just nu befinner sig i Danmark. Tack Vigdis!!!

Jag blev jätteglad, för gåvan ser ut som en tanke... I förrgår satt jag och surfade och hittade lite varianter på strumpmönster som jag blev sugen på att prova. Kolla här och här. Här passar det också att tacka Annika som gav mig några nystan raggsocksgarn förra hösten/vintern som fick igång mig att sticka strumpor igen, något jag undvikit ett tag men nu gillar MYCKET. Tack snälla än en gång.

Igår hade vi soligt och ganska varmt här i Uppsala, idag regntunga skyar och åska! Jag satt hela dagen igår på balkongen och stickade och läste.

-Men GÖR människan inget annat än att sticka, eller???! tänker ni nu...

Njae, inte så mycket annat. Jag är för tillfället sjukskriven från mitt arbete och jobbar på att försöka ta det lugnt. Stickning är bra terapi. Jag får arbeta med händerna och ser resultat genast. Varje maska är ett resultat, själva stickningen behöver inte bli färdig. Att börja ett nytt projekt är bra, kreativ verksamhet är bra för återhämtningen av resten av hjärnan. Därför har jag inget dåligt samvete alls för alla mina påbörjade projekt. Så här skönt hade jag det iallafall:


Krukan har jag för att jag ska slippa gå ner till grannen stup i kvarten och hämta upp garnnystanet... Jag växlar mellan att läsa om mord och blod och att läsa min "läxa" för veckan: Ur balans av Aleksander Perski. Fortfarande har jag lite svårt att bara göra en sak i taget, men det kommer väl det med...

Och såg ni?!
Kolla noga!!!


Jag har gjort mig maskmarkörer, en syns faktiskt i den trasselsudd till stickning som ska bli en Möbiussjal:


Så kan det gå när man har restpärlor från pärlstickning.

Till sist två tips:
1. Drops har börjat med alpacka i jättefina färger. 29 kr nystanet betalade jag. Garnet delar sig inte lika mycket som Indiecitas alpacka och så var det en annan färgställning än Indiecita. En bra komplettering alltså. Mer tänker jag inte avslöja då mitt alpackagarn ska bli till en present...

2. På www.adriafil.com finns en hel mängd med gratismönster. Allt är inte riktigt min smak, jag kommer nog t.ex. aldrig att virka en bikini... Men det finns ganska många barnmönster som man kan ta till sig tips eller detaljer från, om inte hela mönstret...

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ehum, hur gör du med språket? Det är lite svårt att lista ut vilka som är gratis

Barbro

31/8/04 23:11  
Blogger Liisa said...

Jag hittade en liten rullist uppe till höger, där man kunde välja engelska! Annars hade det varit MYCKET klurigt... *ler*

31/8/04 23:46  
Blogger Liisa said...

Klicka sedan på bilden av damen med röda hatten till höger så kommer man till gratismönstrena, dels under rubrikerna Fashion, Baby, Crochet och under More patterns and more ideas

1/9/04 00:00  

Skicka en kommentar

<< Home