2004-09-02

Stick å brinn!!!

Nu börjar jag bli heligt trött på blogger. Det tar hundra år att göra något över huvud taget.... Funderar allvarligt på att flytta...

Nu är det iallafall september och jag har INTE börjat sticka på Rogue. Och jag har inte läst mönstret heller. Istället stickar jag babysaker. En väninna till mig fick i förrgår en liten Emelie!!! Så det blir en omlottkofta och en filt till den lilla nykomlingen.

Jag tycker generellt att det är svårt att sticka till bekantas bäbisar, dvs såna bekanta som man inte har koll på deras tvättvanor och så. Nu låter det här värre än vad som är meningen... Jag menar alltså, tycker de att det är ok att tvätta en barntröja för hand eller vill de kunna slänga in den i maskinen med annan tvätt? Är de rädda för allergier, vill de hellre ha syntet? Om jag inte vet brukar jag välja ett superwash-ullgarn. Det är ju iallafall ull. Och annars väljer jag nog alpacka...

Men till babyfilten jag nu gör är det ett särskilt baby-garn, Sirdar snuggly heter det. Skrattade gott när jag kom hem och läste mer noggrannt på banderollen. Garnet är en blanding av bomull och en syntetfiber som är ANTIBAKTERIELL!!! Alltså, man ska ju inte generalisera, men det var typiskt brittiskt!!! Bodde en höst i Cambridge när Moa var knappt ett år och det finns så mycket saker till bebisar där som jag inte trodde fanns... Mycket parfymerade salvor och tvättlappar. "Odour neutralising nappy sacks" till blöjorna. Steriliseringskit till nappflaskor och nappar. Ja, jag skulle kunna hålla på i evigheter... Samtidigt är hemmet utrustat med heltäckningsmatta, även under köksbordet (hur lätt är det att hålla rent med en 9-12-månaders som inget hellre vill än att äta själv?), hallen är så minimal att man knappt kan ställa ett par skor där, barnvagnen får stå i vardagsrummet... Och hur hygieniskt är det??

Ok, nu ska jag på stan, troligen köpa stickor till Rogue, bilder på bebisgrejerna kanske jag lägger in ikväll och jag tar emot alla tips om hur jag slipper bråka med blogger...